Ο ΑΜΚΑ συνιστά τον ενιαίο αριθμό μητρώου για την εργασία και την κοινωνική ασφάλιση και εν τοις πράγμασι υποδεικνύει την ασφαλιστική ταυτότητα όλων των πολιτών. Με τις διατάξεις του ν. 3655/2008 (ΦΕΚ Α’ /58/3-4-2008) άρθρο 153, προβλέπεται ότι: « ….ο Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (ΑΜΚΑ) από 1/6/2009, καθιερώθηκε υποχρεωτικά ως αριθμός εργασιακής και ασφαλιστικής ταυτοποίησης όλων των πολιτών της Χώρας. Από την ίδια ως άνω ημερομηνία, ουδείς δύναται να απασχοληθεί ως μισθωτός ή ως αυτοαπασχολούμενος, να καταβάλει ασφαλιστικές εισφορές να εκδώσει ή να ανανεώσει βιβλιάριο ασθενείας, να δικαιωθεί και να εισπράξει συντάξεις και γενικότερα πάσης φύσεως παροχές, επιδόματα και βοηθήματα, εάν δεν διαθέτει ΑΜΚΑ».
Κατά το Προεδρικό Διάταγμα 106/2007 για την «Ελεύθερη κυκλοφορία και διαμονή στην ελληνική επικράτεια των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των μελών των οικογενειών τους» και συγκεκριμένα με στο άρθρο 8 αυτού ορίζεται ότι, «οι πολίτες της Ένωσης που πρόκειται να διαμείνουν στην Ελλάδα για χρονικό διάστημα που υπερβαίνει τους τρεις μήνες από την ημερομηνία άφιξής τους, υποχρεούνται πριν τη λήξη του τριμήνου, να εμφανίζονται αυτοπροσώπως στις αρμόδιες για το χειρισμό θεμάτων αλλοδαπών αστυνομικές αρχές του τόπου κατοικίας τους για καταγραφή. Οι ανωτέρω υπηρεσίες ενεργούν σχετική καταγραφή και χορηγούν άμεσα βεβαίωση για την πράξη τους, στην οποία αναγράφονται το ονοματεπώνυμο και η διεύθυνση του εγγραφέντος και η ημερομηνία εγγραφής».
Για τη χορήγηση βεβαίωσης εγγραφής από την αστυνομία απαιτείται να πληρούνται οι προϋποθέσεις που προβλέπονται στο άρθρο 7 παρ. 1 του πδ 106/2007, σύμφωνα με τις οποίες οι πολίτες της Ε.Ε. έχουν δικαίωμα μόνιμης και νόμιμης διαμονής στην Ελλάδα για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τριών μηνών εφόσον:
i) είναι μισθωτοί ή ασκούν ανεξάρτητη οικονομική δραστηριότητα, ή
ii) διαθέτουν επαρκείς πόρους για τον εαυτό τους και τα μέλη των οικογενειών τους, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 8 του πδ 106/2007, ούτως ώστε να μην επιβαρύνουν κατά τη διάρκεια της περιόδου διαμονής τους το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας της Χώρας, καθώς και πλήρη ασφαλιστική κάλυψη ασθένειας.
Εν προκειμένω & βάσει των ανωτέρω, το γραφείο μας χειρίστηκε υπόθεση όπου πολίτης κράτους μέλους ΕΕ απευθύνθηκε σε εμάς προκειμένου να τον βοηθήσουμε να λάβει ΑΜΚΑ ώστε να εργαστεί σε όμιλο επιχειρήσεων που έχει έδρα την χώρα μας.
Στην περίπτωσή μας είχε παρέλθει το χρονικό διάστημα των 90 ημερών μόνιμης διαμονής και ευτυχώς είχε ήδη προηγηθεί η χορήγηση ΑΦΜ συνεπώς, έπρεπε να μεταβούμε άμεσα στο Τμήμα Αλλοδαπών προκειμένου να απογραφεί ο πολίτης και να λάβει την αντίστοιχη βεβαίωση. Κατόπιν συνεννόησης ενημερωθήκαμε ότι θα έπρεπε πρώτα να οριστεί ραντεβού το οποίο λαμβάνει χώρα περίπου δύο εβδομάδες αργότερα από την στιγμή επικοινωνίας και εν συνεχεία, με την βεβαίωση που δίνεται αυθημερόν και τα λοιπά δικαιολογητικά, θα πρέπει να προγραμματιστεί ραντεβού στο αρμόδιο υποκατάστημα του ΕΦΚΑ. Τα ραντεβού στον ΕΦΚΑ καθυστερούν αρκετά, μπορεί να δοθούν μέχρι και ένα μήνα αργότερα.
Εν ολίγοις, η διαδικασία άρχεται με την βεβαίωση πρόσληψης από τον εργοδότη και την μετάβαση στο αρμόδιο αστυνομικό τμήμα ή το τμήμα αλλοδαπών για τους διαμένοντες στην Περιφέρεια Αττικής όπου και θα πρέπει να προσκομιστούν τα ακόλουθα δικαιολογητικά:
*αίτηση (δίνεται στο γραφείο του τμήματος)
*ταυτοποιητικό έγγραφο (Διαβατήριο ή δελτίο ταυτότητας ή άλλο ταξιδιωτικό έγγραφο σε ισχύ αναγνωρισμένο από την Ελλάδα.)
*Δύο (2) έγχρωμες φωτογραφίες τύπου διαβατηρίου, cd rom με τις φωτογραφίες
*Αποδεικτικό διεύθυνσης κατοικίας. Αναφέρονται ενδεικτικά: μισθωτηρία συμβολαίων, τίτλοι ιδιοκτησίας, οι λογαριασμοί Δ.Ε.Κ.Ο./σταθερής/κινητής τηλεφωνίας, εκκαθαριστικά εφορίας ή οποιοδήποτε άλλο πρόσφορο έγγραφο στο οποίο αναγράφεται με επίσημο τρόπο η διεύθυνση κατοικίας του αιτούντα στην ελληνική επικράτεια, αρκεί και απλή δήλωση φιλοξενίας θεωρημένη από δημόσια αρχή και φωτοαντίγραφο της ταυτότητας του ατόμου που φιλοξενεί τον αιτούντα & φωτοαντίγραφο μισθωτηρίου ή λογαριασμό ΔΕΚΟ ή εκκαθαριστικό σημείωμα εφορίας του ατόμου που φιλοξενεί
*Αποδεικτικό έγγραφο κατοχής επαρκών πόρων. Σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 8 του Π.Δ. 106/2007, ο αιτών πρέπει να διαθέτει επαρκείς πόρους για τον εαυτό του και τα μέλη της οικογένειάς του κατά τα οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 8 του ιδίου Π.Δ., ούτως ώστε να μην επιβαρύνουν κατά την διάρκεια της περιόδου διαμονής τους το σύστημα κοινωνικής πρόνοιας της Ελλάδας. Στην παρ. 3 του άρθρου 8 του Π.Δ. 106/2007 ορίζεται ότι, για τον υπολογισμό της κατοχής επαρκών πόρων από μέρους του αιτούντα, λαμβάνονται υπόψη αφενός η προσωπική κατάσταση του ενδιαφερομένου, αφετέρου το ύψος της χορηγούμενης στην Ελλάδα ελάχιστης σύνταξης (σχετικός ο Ν. 4387/2016).
Γίνεται μνεία ότι, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 8 της Οδηγίας 2004/38/ΕΚ, η Ελλάδα δεν δύναται να προσδιορίσει το ύψος των πόρων που η ίδια θεωρεί ως «επαρκείς πόρους», αλλά πρέπει να λαμβάνει υπόψη την προσωπική κατάσταση του αιτούντα. Επιπλέον, δεν είναι δυνατό να καθιερωθεί ένα συγκεκριμένο μέσο απόδειξης (π.χ. μηνιαίο εισόδημα) με αποκλεισμό άλλων μέσων, τα οποία θα ήταν εξίσου κατάλληλα να αποδείξουν ότι ο αιτών διαθέτει επαρκείς πόρους. Ενδεικτικά παραδείγματα μέσων απόδειξης επαρκών πόρων μπορεί να είναι έγγραφα που αποδεικνύουν λήψη εισοδημάτων από νόμιμες πηγές (π.χ. σύνταξη, μισθοδοσία), καταθέσεις σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, είτε της Ελλάδας είτε του εξωτερικού, τα οποία ωστόσο επιτρέπουν τις συναλλαγές στην ελληνική επικράτεια κ.ά..
*Απόδειξη πλήρους ασφαλιστικής κάλυψης ασθενείας. Οποιαδήποτε ασφαλιστική κάλυψη, ιδιωτική ή δημόσια, η οποία συνάπτεται στην Ελλάδα ή αλλού, γίνεται δεκτή, εφόσον παρέχει πλήρη κάλυψη και δεν επιβαρύνει τα δημόσια οικονομικά της Χώρας. Οι συνταξιούχοι πληρούν τον όρο της πλήρους ασφαλιστικής κάλυψης ασθενείας εάν δικαιούνται ιατρική περίθαλψη από μέρους του κράτους μέλους που καταβάλλει τη σύνταξή τους. Η Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης Υγείας προσφέρει πλήρη κάλυψη όταν ο πολίτης της Ένωσης δεν μεταφέρει τη διαμονή κατά την έννοια του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 1408/71 στο κράτος μέλος υποδοχής (Ελλάδα) και έχει την πρόσθεση να επιστρέψει, π.χ. σπουδές ή απόσπαση (σχετ. η υπαριθ. COM/2009/313 Ανακοίνωση της Επιτροπής στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο (σελ.10) με κατευθυντήριες γραμμές για την καλύτερη ενσωμάτωση και εφαρμογή της οδηγίας 2004/38/ΕΚ σχετικά με το δικαίωμα των πολιτών της Ένωσης και των μελών των οικογενειών τους να κυκλοφορούν και να διαμένουν ελεύθερα στην επικράτεια των κρατών μελών).
~Προϋποθέσεις Περί Μη Τέλεσης Αξιόποινων Πράξεων~
Η χορήγηση Βεβαίωσης Εγγραφής για Πολίτες της Ένωσης προϋποθέτει ότι σε βάρος των πολιτών της Ένωσης, οι οποίοι διαμένουν στην ελληνική επικράτεια, δεν έχουν επιβληθεί περιορισμοί στην ελευθερία κυκλοφορία και διαμονή τους για λόγους δημόσιας τάξης, δημόσιας ασφάλειας ή δημόσιας υγείας.
~Κόστος Διαδικασίας~
To ένσημο Ελληνικής Αστυνομίας, ύψους 0,50€, καταβάλλεται για βεβαιώσεις, πιστοποιητικά και αποδεικτικά έγγραφα κάθε είδους, τα οποία εκδίδονται από υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας. Το ένσημο Ελληνικής Αστυνομίας είναι διαθέσιμο σε ηλεκτρονική μορφή (e-Παράβολο) μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής e-Παράβολο της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης.
~Δικαιολογητικά στον ΕΦΚΑ~
*Φωτοτυπία διαβατηρίου αιτούντα
*Βεβαίωση εγγραφής Ευρωπαίου πολίτη εκδοθείσα από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας
*Βεβαίωση πρόσληψης από εργοδότη
*Βεβαίωση τόπου κατοικίας (μισθωτήριο ή λογαριασμό ΔΕΚΟ ή σε περίπτωση φιλοξενίας φωτοτυπία ταυτότητας/διαβατηρίου του ατόμου που φιλοξενεί και μισθωτήριο ή λογαριασμό ΔΕΚΟ στο όνομα του προσώπου που φιλοξενεί
*Βεβαίωση ΑΦΜ
Σε σχέση με τους πολίτες τρίτων χωρών πλην της ΕΕ, οι πολίτες που τυγχάνει να φέρουν την ιθαγένεια κράτους μέλους της ΕΕ υποτίθεται ότι είναι πιο ευνοημένοι. Εν τούτοις η ελληνική γραφειοκρατία καταφέρνει ένα τόσο απλό ζήτημα όπως η χορήγηση ΑΜΚΑ, που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου ο πολίτης κράτους μέλους της ΕΕ να εργαστεί στην χώρα μας, να το κάνει να φαντάζει τρομερά περίπλοκο και αρκετά χρονοβόρο την στιγμή που θα μπορούσε ο ΑΜΚΑ να χορηγείται ψηφιακά.
Σημείωση: Το παρόν άρθρο αποτελεί μια περιγραφική σύνοψη και αποσκοπεί στην γρήγορη ενημέρωση σχετικά με την διαδικασία χορήγησης ΑΜΚΑ σε πολίτη κράτους – μέλους της ΕΕ. Το περιεχόμενο του παρόντος δεν αποτελεί νομική συμβουλή και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως τέτοια. Σε περίπτωση που χρειάζεστε συμβουλές για προσωπικές σας ανάγκες, μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας. Η αναπαραγωγή και η μετάφραση για μη εμπορικούς σκοπούς του παρόντος επιτρέπεται, υπό τον όρο ότι γίνεται αναφορά στην πηγή, ενημερώνεται ο συντάκτης kitoulaw.gr και κοινοποιείται αντίγραφο στην ηλεκτρονική διεύθυνση info@kitoulaw.gr
